Hvor er din tro?

Alle mennesker opplever utfordringer i livet. Noen er små, noen er store og noen virker uoverkommelige. Mange troende har i ulike situasjoner opplevd å få tilbakemeldinger om at «du må bare tro mer» eller «du må tro hardt nok» så løser det seg. Ingen ting er mer nedbrytende enn dette.

–Jeg elsker når Jesus viser oss veien. Han spør ikke om du tror lite eller mye. Han spør HVOR er din tro.

I Lukas 8, 22-25 så er Jesus og disiplene i en båt og de skal over til den andre siden av sjøen. Jesus sovner og det blåser opp til storm. Situasjonen blir ganske så kritisk. Det står «båten holdt på å bli FYLT med vann og de var i FARE». Jeg kan tenke meg at disiplene i denne situasjonen ikke satt rolig i båten og så på at vannet steg. Båten beveget seg opp og ned i bølgene og jeg vil tro at de var travelt opptatt med å øse båten. De var opptatt med å håndtere situasjonen selv – ut i fra det som var mulig for dem.

Men når de ser at det ikke holder og at båten kan synke, da vekker de Jesus. Men de vekker Han ikke for at Han skal gjøre noe. Mer for å informere Han, for de sier: «Mester, Mester, vi går under!» De konstaterer på en måte hva som vil skje ut i fra det de kan se, høre og føle.

De opplever så situasjonen som så uoverkommelig – det er ingen ting de selv kan gjøre – og tror derfor heller ikke at Han kan gjøre noe. Det er jo tross alt storm! Hvor mange ganger begrenser ikke vi Gud? Vi roper på Han, men er ikke sikker på om Han kan eller vil gripe inn.

Men hva gjør Jesus? Han setter Seg ikke ned med disiplene og sier: «Nå må vi be til Gud og håpe at Han kan gjøre noe». Nei, Han retter umiddelbart Sin oppmerksomhet mot og tar AUTORITET over omstendighetene. Han befaler, «truer», vinden og bølgene – og de ble stille.

Disiplene blir både overrasket og redde og de undret seg over det som skjedde og stilte hverandre spørsmålet: «Hvem kan Han være?» På dette tidspunktet så kjente ikke disiplene Jesus så godt enda. De visste ikke hva Han var god for. De visste ikke hvem Han egentlig var. De visste ikke hvilken autoritet Han hadde.

Men det som er viktig, er at Jesus anklaget dem ikke og sa: «Hvorfor trodde dere ikke mer?» Han spurte i stedet «HVOR er deres tro?» Det vil si: Hva tror du på? Omstendighetene eller Gud?

Hvor er din tro? De vanskelige og uoverkommelige omstendighetene i ditt liv – eller på Guds kraft? Hvor godt kjenner du Han? VET du, at DU har fått samme autoritet som Jesus hadde? Vet du, at du kan snakke til dine omstendigheter i ditt liv, med HANS autoritet? I Apg 1,8 så sier Jesus at «dere skal få kraft, når den Hellige Ånd kommer over dere». Hvis dette er nytt for deg, så er oppfordringen og invitasjonen klar: Bli bedre kjent med Han. For Han ønsker å være tilstede i og en del av ditt liv.

#Gudergod #kraft #autoritet #kjennerduHam

Del siden videre via .